LESKAART LES 4 SCRATCH
Om alvast even (weer) kennis te maken met Scratch gaan we met elkaar de volgende opdrachten doen.
“Hoe maak je een game in Scratch?”
OPDRACHT 1 Account Scratch
We moeten ergens beginnen. Dat is in dit geval bij het maken van een account in Scratch.
Als jullie een account hebben gemaakt gaan jullie zelf al aan de slag met wat simpele bewerkingen in Scratch.
OPDRACHT 2 Wat is een sprite?
Sprite: Een sprite is een object in een project (game) dat bewegingen uitvoert. Sprites kunnen zelf gemaakt worden of uit de Scratch-bibliotheek komen. Soms zijn er meerdere sprites in één project.
OPDRACHT 3 Wat is een backdrop/ achtergrond
Backdrop: De backdrop is de achtergrond van een project (game) waarin de game zich afspeelt. De backdrop in onderdeel van het level-design, het ontwerp van de levels in de game.
“Hoe maak je een game in Scratch?”
OPDRACHT 1 Account Scratch
We moeten ergens beginnen. Dat is in dit geval bij het maken van een account in Scratch.
Als jullie een account hebben gemaakt gaan jullie zelf al aan de slag met wat simpele bewerkingen in Scratch.
OPDRACHT 2 Wat is een sprite?
Sprite: Een sprite is een object in een project (game) dat bewegingen uitvoert. Sprites kunnen zelf gemaakt worden of uit de Scratch-bibliotheek komen. Soms zijn er meerdere sprites in één project.
OPDRACHT 3 Wat is een backdrop/ achtergrond
Backdrop: De backdrop is de achtergrond van een project (game) waarin de game zich afspeelt. De backdrop in onderdeel van het level-design, het ontwerp van de levels in de game.
OPDRACHT 4 Menu’s en scripts
Een script voor een film ken je. Daarin wordt opgeschreven wie wat wanneer gaat zeggen. In Scratch is dat hetzelfde. Daarin staat welk karakter waarheen gaat bewegen en wat er dan gebeurt. Scripts in Scratch zijn een reeks opdrachten die vertellen wat er in de game gebeurt. Er zijn vele script-menu's, zoals: bewegen, data, uiterlijken, geluid, pen en noem maar op. Elk script-menu heeft ook zijn eigen kleuren om het makkelijk te maken.
Beantwoord de volgende vragen met elkaar.
OPDRACHT 5 Hoe laat je een sprite bewegen/ costume?
De sprite (karakter) kan vele vormen aannemen. Eigenlijk heeft het costume in Scratch niets te maken met kleding. Het is eigenlijk gewoon de stand waarin het karakter (de sprite) staat. Als jij rent dan sta je ook anders dan als je loopt. Deze veranderingen in een beweging zijn de costumes. Hieronder een voorbeeld:
Costume is een Engels woord. In het Nederlands betekent het simpelweg 'kostuum'. Dat is een outfit dat uit één geheel bestaat zoals een onesie of een huispak. Maar in Scratch heeft een costume een hele andere betekenis.
Een script voor een film ken je. Daarin wordt opgeschreven wie wat wanneer gaat zeggen. In Scratch is dat hetzelfde. Daarin staat welk karakter waarheen gaat bewegen en wat er dan gebeurt. Scripts in Scratch zijn een reeks opdrachten die vertellen wat er in de game gebeurt. Er zijn vele script-menu's, zoals: bewegen, data, uiterlijken, geluid, pen en noem maar op. Elk script-menu heeft ook zijn eigen kleuren om het makkelijk te maken.
Beantwoord de volgende vragen met elkaar.
- Onder welk script-menu kun je het blokje 'Richt naar 90 graden' vinden?
- Onder welk script-menu kun je het blokje 'Muis ingedrukt?' vinden?
- Onder welk script-menu kun je het blokje 'Wanneer de groene vlag wordt aangeklikt' vinden?
OPDRACHT 5 Hoe laat je een sprite bewegen/ costume?
De sprite (karakter) kan vele vormen aannemen. Eigenlijk heeft het costume in Scratch niets te maken met kleding. Het is eigenlijk gewoon de stand waarin het karakter (de sprite) staat. Als jij rent dan sta je ook anders dan als je loopt. Deze veranderingen in een beweging zijn de costumes. Hieronder een voorbeeld:
Costume is een Engels woord. In het Nederlands betekent het simpelweg 'kostuum'. Dat is een outfit dat uit één geheel bestaat zoals een onesie of een huispak. Maar in Scratch heeft een costume een hele andere betekenis.
OPDRACHT 6
De volgende opdrachten ga je uitvoeren in Scratch. Doe dit via de script-menu's (CODE). Door blokjes te slepen naar het grote witte vak in het midden (werkveld) kun je de opdrachten op een rij zetten.
OPDRACHT 7 Wat gebeurt er nu?
Maak het onderstaande script na. Wat gebeurt er?
De volgende opdrachten ga je uitvoeren in Scratch. Doe dit via de script-menu's (CODE). Door blokjes te slepen naar het grote witte vak in het midden (werkveld) kun je de opdrachten op een rij zetten.
- Plaats een blokje 'wanneer de groene vlag wordt aangeklikt' (hiermee start je altijd een script)
- Plaats een blokje 'herhaal'
- In het blokje herhaal zit een leeg stukje. Daarin sleep je het blokje 'verander y met'. Zet het getal hierin op -10
- Plaats een blokje 'wanneer spatiebalk wordt ingedrukt'
- Plaats weer een blokje 'herhaal'
- Zet ertussen weer een blokje 'verander y met'. Zet het getal nu op 20
OPDRACHT 7 Wat gebeurt er nu?
Maak het onderstaande script na. Wat gebeurt er?
Je weet nu genoeg om aan de slag te gaan met Scratch! Volgende week gaan we starten met het maken van een eigen game in Scratch