In deze eerste les gaan we Blockly gebruiken, een visuele programmeertaal waar je met drag-en-drop code schrijft. De meeste code wordt ingetypt, maar Blockly is visueel. Ieder blok komt overeen met een "echte" regel code. Je zal de basis van computerwetenschappen leren. Deze basis wordt overal gebruikt, van apps voor je mobiele telefoon tot het besturen van de Mars-lander. Een programma is een reeks van instructies/opdrachten die vertellen aan een computer wat hij moet doen.
In deze les leer je te programmeren hoe Alex of Steve zich moeten bewegen door een stuk van een Minecraft-wereld.
In het tweede deel van de les gaan het programma Scratch leren te gebruiken.
Sommigen kennen dit misschien al, anderen nog helemaal niet. Daarom gaan we vandaag eerst eens aan de slag met de onderdelen die komen kijken bij het maken van een game in Scratch. Hoe maak ik een sprite, achtergrond, gebruik van de tools.
Om alvast even (weer) kennis te maken met Scratch gaan we met elkaar de volgende opdrachten doen.
“Hoe maak je een game in Scratch?”
De komende lessen hebben we dan een goede basis om een echte game te gaan maken.
In het tweede deel van de les gaan het programma Scratch leren te gebruiken.
Sommigen kennen dit misschien al, anderen nog helemaal niet. Daarom gaan we vandaag eerst eens aan de slag met de onderdelen die komen kijken bij het maken van een game in Scratch. Hoe maak ik een sprite, achtergrond, gebruik van de tools.
Om alvast even (weer) kennis te maken met Scratch gaan we met elkaar de volgende opdrachten doen.
“Hoe maak je een game in Scratch?”
De komende lessen hebben we dan een goede basis om een echte game te gaan maken.