Les 2
Human androids
sophia
Kunstmatige intelligentie (KI), of artificiële intelligentie (AI), zijn apparaten die reageren op data of impulsen uit hun omgeving, en op basis daarvan zelfstandig beslissingen nemen. Het gaat bij KI dus niet om de rekenkracht, maar om de mogelijkheid (zelfstandig) te leren en beslissingen te nemen. De apparaten zijn zich echter niet bewust van de taken die ze uitvoeren. Ze volgen algoritmes en herkennen patronen. Door te leren van hun eigen fouten, leveren ze een beter resultaat. Je spreekt dan ook wel van Machine Learning. Er zijn ook robots die sociale signalen, zoals gezichtsuitdrukking en intonatie, kunnen lezen. Sophia is zo’n robot. Een dergelijke robot – bijna identiek aan de mens – noemen we een cyborg. Sheet 4 Kort filmpje over Sophia de robot.
robots.nu/nl/robots
sophia in nederland
https://www.youtube.com/watch?v=QYLCk1ziZ2o
Human androids
sophia
Kunstmatige intelligentie (KI), of artificiële intelligentie (AI), zijn apparaten die reageren op data of impulsen uit hun omgeving, en op basis daarvan zelfstandig beslissingen nemen. Het gaat bij KI dus niet om de rekenkracht, maar om de mogelijkheid (zelfstandig) te leren en beslissingen te nemen. De apparaten zijn zich echter niet bewust van de taken die ze uitvoeren. Ze volgen algoritmes en herkennen patronen. Door te leren van hun eigen fouten, leveren ze een beter resultaat. Je spreekt dan ook wel van Machine Learning. Er zijn ook robots die sociale signalen, zoals gezichtsuitdrukking en intonatie, kunnen lezen. Sophia is zo’n robot. Een dergelijke robot – bijna identiek aan de mens – noemen we een cyborg. Sheet 4 Kort filmpje over Sophia de robot.
robots.nu/nl/robots
sophia in nederland
https://www.youtube.com/watch?v=QYLCk1ziZ2o
Les 3
De chatbot van een helpdesk. De veel voorkomende vragen worden automatisch beantwoord door een chatbot. De gebruiker heeft hierdoor wel het idee dat ze een gesprek met iemand hebben en hoeven niet een lange lijst met antwoorden te doorzoeken. Bijvoorbeeld bol.com maakt hier gebruik van. 2. Gezichtsherkenning op je mobiele telefoon. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt om je telefoon te ontgrendelen. 3. De zelfrijdende auto. Daar moet de computer ook zelf na gaan denken wanneer hij dingen wel of niet moet doen. Zelf een inschatting maken. Sheet 6 Juiste antwoord: Geen AI. Hier is geen AI voor nodig. De autocorrect functie werkt met een hele grote lijst met woorden. Al deze woorden zijn gekoppeld aan woorden met spel- of typfouten, zoals ‘voro’. Hierdoor krijg jij meestal de juiste suggestie als je een woord verkeerd hebt getypt. Sheet 7 Juiste antwoord: Wel AI. Netflix is een goed voorbeeld van AI: het kijkt mee met wat jij kijkt. En met wat anderen kijken. Stel, jij kijkt veel naar films over buitenaardse wezens. Er zijn net drie nieuwe films uitgekomen: één gaat over cowboys, één over honden en één over aliens. Drie keer raden wat Netflix jou gaat aanbevelen… Sheet 8 Juiste antwoord: Wel AI. Om een route uit te stippelen, heeft Google Maps geen AI nodig. Wil je informatie over de snelste route? Bijvoorbeeld als het druk is of als een weg afgesloten is, dan gebruikt Google Maps wel AI.
voorbeeld chatbot
https://www.upstream.nl/7-redenen-waarom-chatbots-customer-service-overnemen/
https://www.frankwatching.com/archive/2017/04/13/chatbots-zo-gaan-deze-virtuele-assistenten-steeds-meer-voor-je-werken/
robot grace verpleegster
https://www.youtube.com/watch?v=V2p99YPEPZk
zelfsturende auto
https://www.youtube.com/watch?v=ryfforCsMsc
De chatbot van een helpdesk. De veel voorkomende vragen worden automatisch beantwoord door een chatbot. De gebruiker heeft hierdoor wel het idee dat ze een gesprek met iemand hebben en hoeven niet een lange lijst met antwoorden te doorzoeken. Bijvoorbeeld bol.com maakt hier gebruik van. 2. Gezichtsherkenning op je mobiele telefoon. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt om je telefoon te ontgrendelen. 3. De zelfrijdende auto. Daar moet de computer ook zelf na gaan denken wanneer hij dingen wel of niet moet doen. Zelf een inschatting maken. Sheet 6 Juiste antwoord: Geen AI. Hier is geen AI voor nodig. De autocorrect functie werkt met een hele grote lijst met woorden. Al deze woorden zijn gekoppeld aan woorden met spel- of typfouten, zoals ‘voro’. Hierdoor krijg jij meestal de juiste suggestie als je een woord verkeerd hebt getypt. Sheet 7 Juiste antwoord: Wel AI. Netflix is een goed voorbeeld van AI: het kijkt mee met wat jij kijkt. En met wat anderen kijken. Stel, jij kijkt veel naar films over buitenaardse wezens. Er zijn net drie nieuwe films uitgekomen: één gaat over cowboys, één over honden en één over aliens. Drie keer raden wat Netflix jou gaat aanbevelen… Sheet 8 Juiste antwoord: Wel AI. Om een route uit te stippelen, heeft Google Maps geen AI nodig. Wil je informatie over de snelste route? Bijvoorbeeld als het druk is of als een weg afgesloten is, dan gebruikt Google Maps wel AI.
voorbeeld chatbot
https://www.upstream.nl/7-redenen-waarom-chatbots-customer-service-overnemen/
https://www.frankwatching.com/archive/2017/04/13/chatbots-zo-gaan-deze-virtuele-assistenten-steeds-meer-voor-je-werken/
robot grace verpleegster
https://www.youtube.com/watch?v=V2p99YPEPZk
zelfsturende auto
https://www.youtube.com/watch?v=ryfforCsMsc
De opdracht voor jullie
We gaan eerst inloggen. Iedereen heeft een eigen inlognaam en wachtwoord. We gaan in 2tallen werken.
We gaan eerst inloggen. Iedereen heeft een eigen inlognaam en wachtwoord. We gaan in 2tallen werken.