Instructie
In deze les over programmeren in Scratch gaan we bekijken hoe je je Sprite kan laten bewegen.
Dat kan absoluut en relatief.
Absoluut is met x, y coordinaten
Dat kan absoluut en relatief.
Absoluut is met x, y coordinaten
Relatief: hoe beweegt je Sprite in relatie tot zichzelf of andere sprites
Om te bewegen kun je de volgende commando’s gebruiken
NEEM … STAPPEN,
DRAAIEN,
BEWEEG NAAR,
GA NAAR (X Y),
KEER OM AAN DE RAND.
—> je vindt deze commando’s onder code beweging (blauwe kleur) in Scratch. Kijk maar eens.
Opdrachten
- Log in op scratch www.scratch.mit.edu met je gebruikersnaam en wachtwoord lsvpgr20
- Je opent de game die hieronder staat door erop te klikken: autorace met finish. Hier zie je heel goed de verschillen in bewegen.
- Belangrijk!!! Sla je project op en geef het de naam: 3. {je naam}
- Als je dat hebt gedaan, kun je aan de slag met de volgende opdrachten
- Dit voorbeeld laat heel duidelijk het verschil zien tussen Ga naar en schuiven commando’s.
Commando schuiven zorgt er voor dat car 1 over de rode lijn gaat
--> check de code!
Commando Ga naar zorgt er voor dat car 2 springt van start naar finish (rode lijn).
--> check de code!
Voor Car 3 mag je zelf een commando verzinnen.
--> hoe gaat de auto bewegen?
4. Programmeer de derde auto eerst via Code Beweging. Oefen eens met de verschillende mogelijkheden en zie wat er gebeurt.
5. Als je over de rode lijn gaat kan je bijvoorbeeld toevoegen : zeg HOERA!!
6. Wat gebeurt er als je op de groene vlag klikt?
7. Hoe zorg je er voor dat de auto weer aan de start verschijnt?